Roman Keycard Kickback

We gebruiken vier in de kleur boven de troefkleur als azenvraag (zie [Bergen I]). Dit heeft het voordeel dat we altijd kunnen afstoppen in vijf van de troefkleur als we weten hoeveel sleutelkaarten we missen.

We beschouwen voor het antwoord de vier azen alsmede de koning van de vastgestelde troefkleur als sleutelkaarten. De antwoorden zijn nu als volgt:

Na de eerste twee antwoorden is het bezit van troefvrouw nog niet bekend. De eerstvolgende bod vraagt nu naar het bezit van troefvrouw. Zonder troefvrouw biedt je de troefkleur op het laagste niveau; met troefvrouw biedt je je heren aan (als je er een hebt).

Het eerste vrije bod (na de vrouw-relay), garandeert dat alle sleutelkaarten binnen zijn en is een groot-slempoging. Antwoorder geeft in principe zijn heren aan, maar het is toegestaan naar groot slem te springen als je dertien slagen kunt zien.

De koningen worden als volgt aangegeven:

♠AJ76
♥K83
♦K104
♣A1052

♠5
♥AQ5
♦A98732
♣KQ8

1SA - 2SA(1)
3♣(2) - 4♥(3)
4♠(4) - 4SA(5)
5♦(6) - 6♦

♠AJ7
♥K8
♦K1054
♣A1052

♠5
♥AQ5
♦A98732
♣KQ8

1SA - 2SA
3♣ - 4♥
4♠ - 4SA
5♥(7) - 7SA(8)

  1. Transfer naar ♦

  2. Goede ♦-aansluiting

  3. Kickback

  4. 0 of 3 azen

  5. en ♦-vrouw ?

  6. heb ik niet

  7. Een 4-kaart ruiten maakt samen 10, dus ruitenvrouw valt wel; ik heb ook hartenkoning, maar geen klaverenkoning.

  8. O.K., deze hand is dus geconstrueerd.